OTE – Toiminnallisia draamamenetelmiä kouluhyvinvoinnin tueksi
OTE – Toiminnallisia draamamenetelmiä kouluhyvinvoinnin tueksi on koulutuskokonaisuus, johon voi osallistua joko kaikkiin viiteen osioon valitsemassaan kaupungissa tai vain joihinkin niistä. Kuhunkin lähijaksoon mahtuu 24 ensiksi. ilmoittautunutta. Vuosina 2023-24 toteutettiin vastaavat kokonaisuudet Helsingissä, Tampereella ja Oulussa.
Syksyllä 2024 – keväällä 2025 OTE-koulutukset jatkuvat Helsingissä, Turussa ja Kuopiossa, mukaan voi tulla vaikkei olisi ollut ensimmäisissä osioissa. Syksyllä 2025 luvassa koulutukset myös Jyväskylässä ja Joensuussa.
Opetushallituksen myöntämän rahoituksen ansiosta koulutus on osallistujille maksuton. Opetushallitus edellyttää, että osallistuja työskentelee joko peruskoulussa, lukiossa, vapaassa sivistystyössä, ammatillisessa tai taiteen perusopetuksessa.
HUOM! Opetushallitus ei enää myönnä uusia rahoituksia opetustoimen henkilöstökoulutuksiin, joten kannattaa tarttua tilaisuuteen nyt, kun vielä voi!
OTE-hankkeessa tarjotaan opettajille kattava draamapedagoginen työkalupakki. Tavoitteena on turvallisen oppimisympäristön vahvistaminen, kouluhyvinvoinnin edistäminen sekä koulukiusaamisen ennaltaehkäisy. Toiminta perustuu positiiviseen vahvistamiseen ja yhteisölähtöisiin työmuotoihin. Käytettävät draamamenetelmät ovat helposti käyttöön otettavia matalan kynnyksen työkaluja, eikä aiempi draamakokemus ole välttämätöntä. Draamamenetelmät voidaan integroida osaksi kouluarkea ns. luokkahuoltotyöskentelynä eli muun opetuksen lomassa tapahtuvina osallisuutta, turvallisuutta ja hyvinvointia vahvistavina harjoitteina tai ottaa käyttöön laajempina oppimiskokonaisuuksina.
Kuopiossa, Turussa ja Helsingissä ohjelmassa seuraavaksi
5. Forum-teatteri osallisuuden vahvistamisessa TURKU JA HELSINKI
Viimeisen koulutusosion aikana keskitytään osallisuuden vahvistamiseen ja menetelmänä käytetään erityisesti Augusto Boalin kehittämää forum-teatteria, jonka avulla voidaan käsitellä monenlaisia ristiriitatilanteita, herättää keskustelua sekä pyrkiä löytämään eri näkökulmia ja ratkaisumahdollisuuksia. Forum-teatterista kokeillaan myös kevennettyä versiota sekä tarvittaessa perehdytään myös Boalin patsasteatterin menetelmiin, mikäli ne eivät ole osallistujille ennalta tuttuja.
Turku pe 17.1. klo 16-20 ja la 18.1. klo 10-16
Helsinki pe 24.1.klo 16-20 ja la 25.1. klo 10-16
3. Improvisaatio tunne- ja vuorovaikutustaitojen harjoittelussa KUOPIO
Kolmannessa koulutusosiossa vuorossa on helposti sovellettava ja vastaanotettava työtapa, improvisaatio. Impron perusteita lähestytään mm. Keith Johnstonen ja Viola Spolinin menetelmien kautta. Improa voi varioida helposti esittävästä muodosta sellaiseen, jossa kenenkään ei tarvitse esiintyä muille lainkaan, jos siltä ei tunnu, vaan harjoitteita voi käyttää menetelmänä luoda turvallista ilmapiiriä, jossa voi tutkia yhdessä ja välillä myös itsekseenkin vuorovaikutusta ja/tai tunnetaitoja. Keskiössä on läsnäolo, luottamus, kuunteleminen, kuulluksi ja nähdyksi tuleminen sekä yhteinen ilo.
Kuopiossa to 6.2. klo 14-18 ja pe 7.2. klo 9.30-15.30
4. Prosessidraama yhteisöön ja työskentelyyn sitoutumisessa KUOPIO
Tässä koulutusosiossa keskiössä on temaattisesti yhteisöön ja työskentelyyn sitoutuminen ja valittuna menetelmänä prosessidraama. Tietoperustana toimii Allan Owensin ja Keith Barberin menetelmät, mutta koulutuksen aikana tutustutaan myös prosessidraaman erilaisiin muotoihin ja työtapoihin käytännön esimerkkien kautta. Osallistujat johdatetaan erilaisten valmiiden prosessidraamojen äärelle ja lisäksi heille tarjotaan mahdollisuutta luoda oma prosessidraamakokonaisuutensa. Prosessidraama soveltuu eri ikäisille ja on muokattavissa hyvinkin erilaisille ryhmille toimivaksi.
Kuopiossa pe 14.3. klo 16-20 ja la 15.3. klo 10-16
5. Forum-teatteri osallisuuden vahvistamisessa KUOPIO
Viimeisen koulutusosion aikana keskitytään osallisuuden vahvistamiseen ja menetelmänä käytetään erityisesti Augusto Boalin kehittämää forum-teatteria, jonka avulla voidaan käsitellä monenlaisia ristiriitatilanteita, herättää keskustelua sekä pyrkiä löytämään eri näkökulmia ja ratkaisumahdollisuuksia. Forum-teatterista kokeillaan myös kevennettyä versiota sekä tarvittaessa perehdytään myös Boalin patsasteatterin menetelmiin, mikäli ne eivät ole osallistujille ennalta tuttuja.
Kuopiossa pe 11.4. klo 16-20 ja la 12.4. klo 10-16
Opintojaksoihin liittyy pieniä kirjallisia tehtäviä ja käytännön kokeiluja, jotka osallistuja mitoittaa omaan tilanteeseensa sopiviksi.
Kouluttajat
Jenni Bergius, teatteri-ilmaisun ohjaaja (amk), luokanopettajaopintoja Jyväskylän yliopiston OKL, tanssi- ja teatteriopettajan maisteriohjelman opiskelija, Taideyliopisto
Rosa-Maria Perä, teatteriopettaja, TeM, teatteri-ilmaisun ohjaaja (amk)
Maaretta Riionheimo, teatteriopettaja, TeM, teatteri-ilmaisun ohjaaja (amk)
Kouluttajat ovat draama- ja teatterikasvatuksen ammattilaisia, jotka ovat toteuttaneet useita Opetushallituksen rahoittamia opetustoimen henkilöstökoulutuksia eri puolilla Suomea vuosina 2014–2024, kuten NYT – Draama oppimisen avuksi kouluihin (15 kpl), Draama-agentit (2 kpl), TUNDRA – draama tunnetataitojen tukena (12 kpl) ja OTE – toiminnallisia draamamentelmiä kouluhyvinvoinnin tueksi (3 kpl). Lisäksi he ovat ohjanneet erilaisia draamakasvatushankkeita peruskouluissa ja lukioissa, ohjanneet nuorten teatteriryhmiä, antaneet taiteen perusopetusta sekä kouluttaneet opettajia.
Hinta
Koulutus on osallistujille maksutonta Opetushallituksen rahoittamaa henkilöstökoulutusta. Mahdollisista matka- ja majoituskustannuksista opiskelijat vastaavat itse. Jos osallistuminen perutaan viimeisen ilmoituspäivän jälkeen tai osallistuja jää saapumatta koulutukseen ilman pätevää syytä, peritään toimistokuluina 80 euroa.
Lisätiedot ja ilmoittautumiset
Jenni Bergius / Rosa-Maria Perä / Maaretta Riionheimo
Teatteriyhdistys Pensas ry
teatteripensas@gmail.com
Kerrothan viestissäsi osion/osioiden lisäksi mihin kaupunkiin ilmoittaudut.
Koulutuksesta sanottua
”Koulutus oli todella upea kokonaisuus ja sain paljon uusia ideoita, jotka otin heti myös käyttöön!”
”Kaikki osiot olivat varteenotettavia ja myös kollegiaalinen yhteistyö oli antoisaa ja kun osallistujia oli eri koulutusasteilta, myös se avarsi näkökulmia ja osoitti, miten samantapaisia ikätasosta huolimatta yhteiset haasteet olivat.”
“Suosittelen lämpimästi Tundra-tunnedraamakoulutusta. Tunnetaitojen opettaminen draaman ja leikin avulla innostaa oppilaita ja luo samalla pohjaa sosiaalisille taidoille ja hyvinvoinnille.
Koulutukseen oli yhdistetty hienosti asiantuntijaluentoja, draamaharjoituksia ja oppilaiden kanssa toteutettavia välitehtäviä. Oli mahtavaa päästä rauhassa ideoimaan, hassuttelemaan ja käymään voimaannuttavia keskusteluja kollegojen kanssa. Rento ja hyväntuulinen tunnelma välittyi yllättävän hyvin etänäkin.”
“Olen onnellinen, että olen saanut osallistua järjestämillenne kursseille, jotka ovat antaneet minulle paljon keinoja ja välineitä opiskelijoiden osallistamiseen draaman avulla. Etähali ja kiitos! Kiitän lopuksi vielä Opetushallitusta; käsittääkseni Teatteri Pensaan järjestämät kurssit ovat parasta rahankäyttöä, mitä pedagogiikan kehittämiseksi voidaan toteuttaa.”
”Teatteri Pensaan koulutukset ovat aina antoisia, suoraan käyttöön otettavia, luovia ja tarjoavat ideoita ja käytänteitä. Nyt oli todella innostavaa myös tapa, jolla etäopetusta hyödynnettiin osallistavasti ja yhteisöllisesti.”
”Vain Ruusuja… erinomainen, uutta esille tuova, suoraan käytäntöön käyvä, innostava , luova koulutus. Tarjosi paljon ideoita ja toi uusia ajatuksia ja näkökulmia monipuolisesti ja laaja-alaisesti. Koulutuksen rento, avoin ja luottamusta herättävä ilmapiiri toi syvällisiäkin keskusteluja kolleegoiden kesken. Ohjaajat superhauskoja ja asiantuntevia, luontevia ja sopivan rentoja, heittäytyviä ja avoimia. Kiitos siis!”
“Draama-agentti -kurssi on virkistävä, inspiroiva, rohkaiseva ja uusia ovia avaava kokonaisuus. Se antaa ammatillista ja henkilökohtaista evästä draaman tekemiseen ja ihmisenä kasvamiseen. Opettajat ovat ammattitaitoisia ja seura verratonta. Työviikon jälkeen väsynyt opettaja virkistyi ihmeellisesti draaman maailmassa! Vahva suositus!”
”Opin valtavasti uutta ja innostuin kehittämään ja uudistamaan työtapojani. Kurssin alkamisen jälkeen olen toteuttanut jatkuvasti koulussa ihan erilaisia juttuja, kuin tähän asti. Olen saanut itseluottamusta ja ymmärrystä, mitä draamaprosessissa tapahtuu ja miksi sitä kannattaa rohkeasti käyttää. Kurssi on tukenut työssä jaksamistani.”